Onlajn superizijska podrška za CSR iz Južne Srbije 2 - 23.11.2021.

  ponedeljak, 20. decembar 2021.

Posredstvom Zoom aplikacije,  Republički zavod za socijalnu zaštitu je 23.11. 2021. godine realizovao supervizijski sastanak sa supervizorima i voditeljima slučaja grupe centara za socijalni rad Južna Srbija 2 .  Na eksternoj grupnoj superviziji  aktivno su učestvovali supervizori – voditelji slučaja centara za socijalni rad  iz Pirota, Niša, Aleksinca, Vlasotinca, Vranja, Leskovca i Prokuplja sa ukupno 24 učesnika.

Supervizijsko pitanje koje je obrađeno na ovoj sesiji u okviru Teme: Domski smeštaj, zaštita starijih korisnika, starateljstvo bilo je: „U kom pravcu usmeriti voditelja slučaja u daljoj zaštiti korisnice (starateljska zaštita, premeštaj iz privatne ustanove za smeštaj u državni dom...?)

Zaključak

Ključne tačke oko kojih je rađeno na ovoj supervizijskoj grupi u odnosu na supervizijsko pitanje  bile su:

  • Starateljska zaštita
  • Postupak postavljanja privremenog ili stalnog staraoca; Dužnosti, prava i ob aveze staraoca
  • Plan u kome učestvuje staralac (zaduženja, aktivnosti, rokovi, izveštavanje „kontrola...)

Starateljska zaštita počiva na konceptu zaštite ljudskih prava.

Starateljska zaštita, (bez obzira na trajanje, privremena ili stalna) je uvek starateljska zaštita i zahteva stručno i odgovorno sprovođenje svih potrebnih postupaka tokom procesa zaštite, i započinje suštinski odmah po dobijenom podatku (kroz stručne postupke) da je stepen određenog kapaciteta pojedinca umanjen tako da može predstavljati rizik po samog pojedinca ili druge osobe.

U postupku za postavljanje privremenog staraoca, učestvuje ceo stručni tim, socijalni radnik, psiholog, pravnik) i sam postupak se okončava donešenom odlukom-zaključkom o postavljanju privremenog staraoca, koji će do okončanja postupka za ocenu poslovne sposobnosti štititi prava, ličnost i imovinu korisnika. Kod postavljanja privremenog staraoca, vrši se „kompletna obrada potencijalnog privremenog staratelja“ i kriterijum „jedino je on-ona, hteo/la da se prihvati privremenog starateljstva, nije validan kriterijum. Značajan kriterijum je motivacija privremenog staraoca, izuzev u situacijama neposrednog starateljstva, kada dužnost obavlja stručni radnik organa starateljstva,  profesionalac, a koja proističe iz mandata službe. Neizostavno je u istom trenutku i formiranje komisije za popis imovine, pokretne i nepokretne koju poseduje lice kome se privremeni staralac postavlja. Od tog trenutka se pravi plan zaštite staranja) u kome obavezno učestvuje i privremeni staralac.

Sve ovo je mandat centra za socijalni rad, kome su od strane države preneta ovlašćenja u poslovima starateljske zaštite i postupanja su obavezna, zato što je ovom prenetom funkcijom, centar zapravo u obavezi da štiti lice kome je postavljen privremeni staralac. Ukoliko korisnik ima nepokretne imovine u katastar nepokretnosti dostavlja se podatak o tome da je korisnik pod privremenom starateljskom zaštitom, a radi upisa zabeležbe kojom bi se onemogućio promet nepokretne imovine, tj predupredio rizik moguće zloupotrebe aktuelnog zdravstvenog stanja u kome se nalazi korisnik. Upravo iz navedenih razloga funkcija privremenog staraoca je izuzetno važna, a ne samo formalna.