Republički zavod za socijalnu zaštitu
Terazije 34, 11000 Beograd, Republika Srbija
Reon: 017, PAK: 103209
U sali Republičkog zavoda za socijalnu zaštitu u Beogradu je 29.09.2025. godine održan supervizijski sastanak sa supervizorima iz centara za socijani rad: Jagodina, Loznica, Paraćin, Osečina, Ljubovija i Mali Zvornik.
Supervizijsko pitanje pripremljeno za ovaj sastanak je bilo vezano za zaštitu deteta u visoko konfliktnom razvodu gde postoje elementi partnerskog nasilja.
Međutim, u skladu sa pitanjima koja su bila formulisana za prethodne supervizijske sastanke, kao i diskusija koja se vodila tokom supervizije, ukazali su na potrebu da se razgovara o ulozi supervizora u predmetima koje vode voditelji slučaja, a supervizor je u funkciji monitoringa rada na slučaju. Nedovoljan broj stručnih radnika, kao i još uvek „novi“ informacioni sistem SOZIS, u kojem na predmetu rade i voditelj slučaja i supervizor, donose nove izazove za realizaciju internog supervizijskog procesa u centru za socijalni rad.
Iako supervizija psihosocijalnog rada podrazumeva jasnu podelu odgovornosti (supervizor je odgovoran za supervizijski proces, a voditelj slučaja za rad sa korisnikom) aktuelna situacija u centrima za socijalni rad je drugačija i supervizija se svodi na „kontrolu“ radnog procesa kroz faze stručnog postupka. Na ovaj način supervizija preuzima funkciju nadzora nad stručnim radom, a supervizor je odgovoran za rad sa korisnikom svog supervizanta, te je supervizija sve udaljenija od integrativnog modela koji je trebalo da bude zastupljen u Republici Srbiji uvođenjem metoda vođenja slučaja. Integrativni model podrazumeva TRI funkcije supervizije: administrativnu koja podrazumeva monitoring radnog procesa i predstavlja osnov za planiranje razvoja svakog supervizanta, edukativnu koja podstiče obrazovni razvoj stručnjaka, u skladu sa konceptom doživotnog učenja i podržavajuću koja prevenira profesionalno sagorevanje i omogućava rad stručnjaka sa korisnicima koji imaju teške i složene probleme.
Prikaz slučaja je korišćen kao primer na kojem su učesnici u malim grupama radili monitoring u ulozi supervizora u različitim fazama stručnog postupka.
Zaključak je da nedostatak vremena zbog preopterećenosti stručnih radnika (uz napomenu da su veoma retke situacije da supervizor nije istovremeno i voditelj slučaja) skoro da onemogućava realizaciju supervizijskog procesa u delu edukativne i podržavajuće funkcije, te se ona odvija samo kroz vrlo formalizovan proces monitoringa nad mnogobrojnim predmetima, što je svodi na ulogu kontrole ili nadzora nad stručnim radom, upitnog kvaliteta.
Terazije 34, 11000 Beograd, Republika Srbija
Reon: 017, PAK: 103209
©2025 Republički zavod za socijalnu zaštitu