Општи циљ пројекта ''Унапређење професионалне праксе у заштити деце са сметњама у развоју'' био је управо унапређење квалитета заштите деце и омладине са сметњама у развоју у институцијама и у оквиру планираних дневних боравака.
Пројекат се састојао из два сегмента:
• омогућaвање стручним радницима из 12 установа у процесу трансформације да похађају обуку под називом ‘’Програм основне обуке за рад са особама и децом са сметњама у развоју’’ • организација посета стручних тимова установама у процесу трансформације у циљу подршке у примени нових начина рада и успостављању нових услуга.
Пројектне активности У првом делу пројекта специјализована невладина организација ’’Дечје срце’’, која пружа подршку деци и младима са сметњама у развоју кроз спровођење интегративних, психосоцијалних и едукативних програма и која је аутор акредитованог програма ’’Школа животних вештина’’, је припремила обуку који садржи основне елементе процењене као корисне и значајне за рад са децом са сметњама у развоју.
Укупно је организовано 5 реализација а након акредитације сви полазници који су успешно завршили обуку добили су о томе потврду од Републичког завода за социјалну заштиту. Специфични циљеви остварени овом фазом пројекта су:
• Сензибилизација стручних радника за рад са децом и младима са сметњама у развоју и њихово оспособљавање за препознавање потреба ове групације корисника • Стицање нових знања и вештина неопходних за ефикасан рад са децом и младима са сметњама у развоју,
а као резултат имамо акредитовани програм за рад са особама и децом са сметњама у развоју који ће представљати допринос и допуну досадашњем опусу акредитованих програма.
Након реализације обука ушли смо у другу фазу пројекта у којој су формирани тимови за пружање стручне подршке који су се састојали од представника Републичког завода, специјализоване невладине организације ’’Дечје срце’’ и установе / програма са искуством у примени метода које су представљене на обуци (Дом за лица ометена у менталном развоју ''Срце у јабуци'', Специјалнизовани завода за децу и омладину ''Никола Шуменковић'' из Стамнице). У свакој установи (односно са полазницима семинара из те установе) тим за стручну подршку провео је просечно укупно 4 радна дана, а динамика и интензитет подршке су планирати у складу са потребама сваке појединачне установе (односно полазника обуке). Специфични циљеви остварени у овој фази су:
* Оснаживање стручних радника за развој нових услуга / програма усмерених на задовољавање разноврсних потреба деце и младих са сметњама у развоју у заједници, * Стварање предуслова за даљње континуирано стручно усавршавање запослених у систему социјалне заштите.
Евалуцаија пројектних актиности, представљена на завршном скупу организованом 29. априла 2010. године у СОС Дечијем селу "Др Милорад Павловић", Сремска Каменица, показала је да је основни циљ пројекта, а то је подизање компетенција за рад са децом са сметњама у развоју, остварен и да су учесници из пројекта изашли оснажени и охрабрени за рад са децом са сметњама у развоју и мотивисани за даље професионално усавршавање и развој.
У пројекту су учествовали запослени у 12 установа / центара за смештај деце и омладине без родитељског старања у систему социјалне заштите (Домско одељење "Христина Маркишић", Алексинац; Дом за децу и омладину ''Вера Радивојевић'', Бела Црква; Дечији дом "Младост", Крагујевац; Дом за децу и омладину "Др Станко Пауновић", Неготин; Дом за децу и омладину без родитељског старања ''Споменак'', Панчево; Дом за децу и омладину "Петар Радовановић", Ужице; Дом за децу и омладину "Вера Благојевиц", Бања Ковиљача – Лозница; Дом за децу "Јефимија", Крушевац; Дом за децу и омладину ''Душко Радовић'', Ниш; СОС Дечије село "Др Милорад Павловић", Сремска Каменица – Нови Сад;’’Центар за развој локалних услуга’’ – Врање, Центар за заштиту одојчади, деце и омладине - Београд).
РЕАЛИЗАЦИЈА ПРОЈЕКТНИХ АКТИВНОСТИ
За сада се пројекат одвија према планираној динамици. У периоду од 23. новембра 2009. до 5. фебруара 2010. године у СОС Дечјем селу ''Милорад Павловић'' у Сремској Каменици, реализовано је 5 обука чије су садржаје полазници оценили као веома корисне и значајне.
Полазници из свих установа изразили су задовољство обуком јер сматрају да је допринела унапређењу стручних компетенција у свим областима рада са децом са сметњама у развоју - од комуникације, препознавања потреба и практичних вештина за пружање подршке корисницима до планирања активности и разумевања права на избор корисника у складу са њиховим капацитетима...
Програм је такође, према изјавама полазника, допринео промени односа и ставова полазника о деци са сметњама у менталном развоју. Како аутори наводе, на крају обуке демистификована је заштитничка улога професионалаца која се изражавала у развоју пасивности и зависности детета од туђе помоћи, а све из страха да се не угрози његова безбедност. Код учесника обуке је такође унапређено разумевање права корисника и потреба за новим услугама у локалној заједници. Развој ових компетенција јача капацитет стручњака за усаглашавање унутрашње организације рада са новим захтевима који се у реформи постављају пред установу.
Програм обуке ‘’Програм основне обуке за рад са особама и децом са сметњама у развоју’’ пилотиран је, дорађен и предат на акредитацију где ће га Одбор за акредитацију разматрати на првој следећој седници 24. фебруара. Следећа фаза пројекта, у којој ће стручни тимови обилазити установе започела је 29. јануара посетом Дому за децу ''Јефимија'' из Крушевца.
Тимови ће у периоду јануар – април обавити у просеку 3 посете свакој установи и на тај начин обезбедити континуирану подршку стручним радницима и њиховим руководиоцима у практичној примени новоусвојених знања и вештина за рад са децом са сметњама у развоју као и успостављању нових услуга у складу са потребама корисника. |