Професионални идентитет и супервизија у центрима за социјални рад
Од 01. до 04. јуна, у Соко Бањи је одржан 59. Научно-стручни скуп - Сабор психолога Србијe. Програм Сабора реализован је у пет паралелних сесија у којима је више од 300 аутора изложило своје радове кроз радионице, тематске секције, округли столове и симпозијуме. Републички завод за социјалну заштиту, другог дана Сабора је организовао округли сто са темом ''Професионални идентитет и супервизија у центрима за социјални рад''.
Теме уводних излагања су биле: -Професионални идентитет и супервизија у Центрима за социјални рад -Модел супервизије у центрима за социјални рад -Позија супервизанта у центрима за социјални рад -Професионални идентитет супервизора -Изазови очувања професионалног идентитета психолога у новој организацији центра за социјални рад.
У раду округлог стола учествовали су психолози из центара за социјални рад али и из других организација и установа. Дискусији се углавном водила око тешкоћа изазаваних новом организацијом рада у центрима и вишеструким улогама супервизора.
Преузмите презентације....
Професионални идентитет и супервизија у Центрима за социјални рад
Модел супервизије у центрима за социјални рад
Позија супервизанта у центрима за социјални рад
Професионални идентитет супервизора
Изазови очувања професионалног идентитета психолога у новој организацији центра за социјални рад
СУПЕРВИЗИЈА У ЦЕНТРИМА ЗА СОЦИЈАЛНИ РАД Супервизија као облик пружања стручне подршке представља истовремено и метод учења и метод обезбеђења квалитета услуге, чије карактеристике, између осталог, одређује степен развоја система социјалне заштите. У актуелном контексту реформе система социјалне заштите у Србији, који подразумева увођење великог броја новина и у структурним и у функционалним аспектима рада, модел супервизије који нам највише одговара је интегративни модел. Одређење супервизије, које овај модел одражава и суштински прати природу стручног рада у центрима за социјални рад, гласи: „Супервизија означава процес који обезбеђује да се, применом стандарда, реализују стручни задаци и активности из делатности центра кроз професионалну подршку и учење, а стручни радници на тај начин развију знање, компетенцију и могућност да преузму одговорност за сопствену праксу, а тиме и подигну ниво квалитета заштите корисника". (Правилник о организацији, нормативима и стандардима рада центра за социјални рад, 2008.) Циљ супервизије је да обезбеди квалитет рада, адекватно успостављену организацију, као и професионални развој стручних радника и повећање њихове компетентности, а све у сврху постизања бољег квалитета услуга и заштите најбољих интереса корисника. Како је дефинисано Правилником, супервизију спроводи један професионалац, који је посебно обучен за ову форму рада и који је, по правилу, запослен у установи у којој се свакодневно одвија процес супервизије. Значај супервизије у центрима за социјални рад садржан је у добробитима које њено увођење доноси: • успешније прихватање новина у организацији рада ЦСР • прихватање и овладавање новим радним процедурама • оснаживање постојећих стручних и личних капацитета • развијање нових стручних компетенција • стандардизација радног процеса За стручног радника супервизија представља: подстрек за учење – прилика и мотивација за стално стручно усавршавање уз професионалну подршку супервизора; подршку при савладавању оптерећења у стручном раду, прихватању одлука корисника, постављању граница, професионалне дистанце, спречавању отупелости и сагоревања; усмеравање професионалног развоја при чему усмеравање потиче од другог стручњака са искуством – супервизора, који има способности, вештине и знања неопходна за овај посао.
Извод из правилника - супервизија
Подручја супервизије у ЦСР
УВОЂЕЊЕ СУПЕРВИЗИЈЕ У ЦЕНТРЕ ЗА СОЦИЈАЛНИ РАД Промене у центрима за социјални рад, проистекле из дефинисаних циљева реформе система социјалне заштите, добиле су свој нормативни оквир усвајањем Правилника о организацији, нормативима и стандардима рада центра за социјални рад ("Службени гласник РС", бр. 59/2008), чиме је процес увођења организационих и методолошких промена у центрима заокружен и улази у трећу, завршну фазу. Републички завод за социјалну заштиту укључен је у овај процес од самог почетка, активно доприносећи најпре пилотирању Нацрта правилника у пет од седам изабраних центара за социјални рад у Србији, а потом и у другој фази, која се односи на реализацију припремних семинара за запослене у центрима који ће примењивати Правилник у наредном периоду, као и пружању стручне помоћи у успостављању нове организације и методологије рада.

Једна од новина коју Правилник доноси је увођење супервизије као континуираног процеса и радног места супервизора као стално запосленог стручног радника центра. Будући да је један од предуслова за обављање послова супервизора поседовање посебних знања и вештина, Републички завод за социјалну заштиту је, у сарадњи са Покрајинским заводом, креирао пакет основне обуке за супервизоре, који би ускоро требало да буде акредитован. Део садржаја овог образовног пакета уграђен је у припремне семинаре, које Републички завод реализује у партнерству са ОПМ тимом и менторима из шест пилот центара.
Припремни семинари за руководиоце и супервизоре и супервизоре и водителје случаја у центрима за социјални рад одржани су током јуна и јула 2008. године, и то у: Параћину, 17-18.06 и 30.06 – 1.07.2008. Београду, 2-3.07.2008. Врањској бањи, 4-5.07.2008. Чачку, 14-15.07.2008.

Ову врсту подршке добиће 20 центара за социјални рад, који ће након припремних семинара наставити имплементацију Правилника уз подршку ментора и саветника за социјалну заштиту Републичког и Покрајинског завода.
Након акредитације Програма основне обуке за супервизоре, коју би требало да похађају сви стручни радници који обављају послове супервизора, очекује се да се у центрима успостави такав модел супервизије који ће у великој мери допринети унапређењу квалитета рада и професионалном развоју запослених. |